Community på Sveriges dataportal
Arbetsförmedlingens nya datakatalog
-
För att göra det enklare att hitta och använda våra öppna data och API:er lanserar vi en ny datakatalog: https://data.arbetsformedlingen.se. Vår ambition är att informationen ska vara enhetlig och av hög kvalitet – oavsett om du hittar den via vår datakatalog eller på Sveriges dataportal, därför använder vi samma metadatastandard, DCAT-AP-SE, i båda kanalerna.
Som en del av denna satsning avvecklar vi webbplatsen jobtechdev.se inklusive dess diskussionsforum. All data och alla API:er som tidigare fanns där är nu tillgängliga i den nya datakatalogen.
Vi tar också ett strategiskt steg genom att samordna vår kommunikation kring API:er och öppna data via Sveriges dataportals community (detta forum). Genom att samla information på en gemensam plattform gör vi det enklare för utvecklare, företag och andra aktörer att hitta och använda data från offentlig sektor – utan att behöva kontakta varje myndighet separat.
Har du frågor? Vi uppmuntrar dig att ställa frågan i detta forum. Men vi har också en mailadress: opendata@arbetsformedlingen.se
-
@Maria_Dalhage denna url https://forum.jobtechdev.se/c/vara-api-er-dataset/historiska-jobb/30
ger net::ERR_CERT_COMMON_NAME_INVALID
kör Microsoft Edge Version 134.0.3124.68
-
@Maria_Dalhage sa i Arbetsförmedlingens nya datakatalog:
Vår ambition är att informationen ska vara enhetlig och av hög kvalitet – oavsett om du hittar den via vår datakatalog eller på Sveriges dataportal, därför använder vi samma metadatastandard, DCAT-AP-SE, i båda kanalerna.
Kollade bara 2 sekunder på detta men har ni tagit steget till länkade data och vara enhetliga med resten av Europa och Linkedin? Såg bara att ni hade med körkort men skall det lira så måste man ju kunna översätta det med resten av världen.... alla utbildninger etc. skall finnas...
Kom jag ihåg rätt kör Linked in sin kunskapsgraf och enligt denna snabb googling hade dom 2016
som jag gissar sitter ihop i deras kunskapsgraf....
-
@Magnus-Sälgö Precis , vårt diskussionsforum har avvecklats. Däremot håller jag med om att vi borde kunna peka om på ett snyggare sätt! Jag tar med mig detta.
-
@Maria_Dalhage ok nu fattar jag kanske länken skall bort för oss med låg läsförståelse
...…... verkar som inga plattformar överlever.... Dataportal Väst kallades till sist...
- "kostsam funktionalitet i vårt öppna datasamarbete"
- "är främst en marknadsföringsplattform"
Jag tolkar det som en misslyckad satsning där organisationen inte är mogen att jobba datadrivet....
Dumt att Dataportalen Väst inte har presenterat statistik av användandet så andra kan fundera över om dom har samma problem eller enklare kan lära av varandra... jmf hur Grafana används av Wikidata