Community på Sveriges dataportal
Enkelt pythonskript för att hämta kulturhistoriska lämningar från Nationella geodataplattformen
-
Detta inlägg är raderat!
-
Bolagsverketsrapporten dök upp via fritextsökning hos Regeringskansliet N2016/08060/FF "Uppdrag att medverka i EU:s pilotprojekt En uppgift en gång"
- Rapporter som dessa känns som självskrivna kandidater för persistenta unika identifierare – som inte bara pekar ut en fysisk plats utan också ger tydlighet och kontinuitet. Frågan är: vem tar mandatet att göra det rätt från början?
- Rapporter som dessa känns som självskrivna kandidater för persistenta unika identifierare – som inte bara pekar ut en fysisk plats utan också ger tydlighet och kontinuitet. Frågan är: vem tar mandatet att göra det rätt från början?
-
@lmdaniel sa i Enkelt pythonskript för att hämta kulturhistoriska lämningar från Nationella geodataplattformen:
@Magnus-Sälgö, det där måste jag tänka till lite på innan jag svararHär har du en video hur vi kopplar ihop saker https://youtu.be/byqopx1aQLI
Just nu kopplar jag ihop Stockholm Archipelago Trail med bilder på leden, vatten pumpar, grillplatser men som jag visar i filmen så kopplar vi ihop källor hos Svenskt Porträtt arkiv (api) med Wikidata som sedan används av forskare i projektet SWERIKS
Jag är övertygad om att ett snabbare Lantmäteriverk skulle kunna vara ett nav och koppla ihop massa olika datakällor som Havsmyndighetens badvatten, Sveriges alla leder....
Exempel bilder där jag vandrat i veckan
-
@Magnus-Sälgö, vilken radioövergång från grillplatser till tappkranar till släktträd.
Jag är dock inte säker på att det är Lantmäteriets roll att vara navet för att koppla ihop olika datakällor med varandra. Däremot bygger ju Lantmäteriet produkter där olika datakällor ingår - det kanske är det du är lite inne på? Jag tänker exempelvis NVDB, byggnader, vandringsleder m.m. Jag skulle gärna se att mer sådant tillgängliggjordes genom exempelvis dataportal.se för att sedan kunna skördas av bland annat Lantmäteriet för att sätta samman till en kartprodukt.Intressanta tankar!