• Hem
  • Kategorier
  • Senaste
  • Taggar
  • Populära
  • Användare
  • Grupper
Collapse
Dataportal logo

Community på Sveriges dataportal

Enkelt pythonskript för att hämta kulturhistoriska lämningar från Nationella geodataplattformen

Scheduled Fäst Låst Flyttad Geografiska data
24 Inlägg 3 Posters 483 Visningar
    • Äldst till nyaste
    • Nyaste till äldst
    • Flest röster
Svara
  • Svara som ämne
Logga in för att posta
Det här ämnet har raderats. Endast användare med ämneshanterings-privilegier kan se det.
  • M Offline
    M Offline
    Magnus Sälgö
    replied to Magnus Sälgö on Senaste redigerad av
    Detta inlägg är raderat!
    Ett svar Senaste svaret
    0
  • M Offline
    M Offline
    Magnus Sälgö
    wrote on Senaste redigerad av

Bolagsverketsrapporten dök upp via fritextsökning hos Regeringskansliet N2016/08060/FF "Uppdrag att medverka i EU:s pilotprojekt En uppgift en gång"

• Rapporter som dessa känns som självskrivna kandidater för persistenta unika identifierare – som inte bara pekar ut en fysisk plats utan också ger tydlighet och kontinuitet. Frågan är: vem tar mandatet att göra det rätt från början? 😉
    Ett svar Senaste svaret
    0
  • M Offline
    M Offline
    Magnus Sälgö
    replied to lmdaniel on Senaste redigerad av

@lmdaniel sa i Enkelt pythonskript för att hämta kulturhistoriska lämningar från Nationella geodataplattformen:

@Magnus-Sälgö, det där måste jag tänka till lite på innan jag svarar

Här har du en video hur vi kopplar ihop saker https://youtu.be/byqopx1aQLI

Just nu kopplar jag ihop Stockholm Archipelago Trail med bilder på leden, vatten pumpar, grillplatser men som jag visar i filmen så kopplar vi ihop källor hos Svenskt Porträtt arkiv (api) med Wikidata som sedan används av forskare i projektet SWERIKS

c4e8b33a-c8c4-4cfb-a223-07b02681a73a-image.png

Jag är övertygad om att ett snabbare Lantmäteriverk skulle kunna vara ett nav och koppla ihop massa olika datakällor som Havsmyndighetens badvatten, Sveriges alla leder....

Exempel bilder där jag vandrat i veckan 😉

c2a1bc82-f0bf-4552-8d9b-7d80dc93faa3-image.png

lmdanielL Ett svar Senaste svaret
    0
  • lmdanielL Online
    lmdanielL Online
    lmdaniel
    replied to Magnus Sälgö on Senaste redigerad av

@Magnus-Sälgö, vilken radioövergång från grillplatser till tappkranar till släktträd.
    Jag är dock inte säker på att det är Lantmäteriets roll att vara navet för att koppla ihop olika datakällor med varandra. Däremot bygger ju Lantmäteriet produkter där olika datakällor ingår - det kanske är det du är lite inne på? Jag tänker exempelvis NVDB, byggnader, vandringsleder m.m. Jag skulle gärna se att mer sådant tillgängliggjordes genom exempelvis dataportal.se för att sedan kunna skördas av bland annat Lantmäteriet för att sätta samman till en kartprodukt.

Intressanta tankar!

Daniel Regemar
    Regional geodatasamordnare
    Lantmäteriet

Ett svar Senaste svaret
    0

Finansieras av Europeiska unionen logo
  • Logga in

• Har du inget konto? Registrera

• Login or register to search.
  • Första inlägget
    Sista inlägget