Community på Sveriges dataportal
Professor: Offentliga sektorn okunnig – köper in fel it
-
Mer om varför IT-system inom offentlig sektor fungerar dåligt.
Det är ju också en förklaring till varför tekniska frågor så ofta lämnas obesvarade.https://www.sverigesradio.se/artikel/professor-offentliga-sektorn-okunnig-koper-in-fel-it
Professor: Offentliga sektorn okunnig – köper in fel it
Publicerat 2025-03-19 kl 19.45J.M., professor i informationssystem vid Göteborgs universitet, säger att det egentligen inte är så svårt att göra ett fungerande it-system.
Bland annat säger han att vi köper fel saker – särskilt i den offentliga sektorn.Nationella prov ställdes in och införandet av nya journalsystemet Millennium pausades. I båda fallen berodde det på allvarliga brister i it-systemen.
Re: Varför är digital infrastruktur ofta så dålig? - Sveriges Radio: Förmiddag med
-
Nu har man grävt upp Arbetsförmedlingens Indien-haveri igen..... https://www.expressen.se/ledare/betalade-en-miljard-fick-ett-ofardigt-skjul/?fbclid=IwY2xjawLQq25leHRuA2FlbQIxMQBicmlkETFLdGJKYXNRdnNtMXFNdW5nAR5pNCuxpRjGwwcpg-KjOcRa1wqr5Ojy1zHgmvcOezSrzNO38T0mryORsxpHGA_aem_b5OmgezaiS6mUIKSbVNYaA
-
@PerAnd sa i Professor: Offentliga sektorn okunnig – köper in fel it:
Länk utan tracking-kod från amerikanskt bolag: https://www.expressen.se/ledare/betalade-en-miljard-fick-ett-ofardigt-skjul/
-
Ja, det finns ett gäng offentliga IT-projekt som (milt uttryck) inte gått så bra. När jag var universitetslärare inom användardriven IT-utveckling så använde vi ett antal dåliga projekt som material, det var väldigt värdefullt. Det finns såklart många olika anledningar till varför det blir så dåligt, men oförmågan att arbeta behovs-, och användardrivet är ju välkänt. Min upplevelse är att många tror att det räcker med att jobba agilt, men jag skulle hävda att det inte räcker. Och att upphandla konsulter enbart efter pris borde ju nästan vara förbjudet.
Men man blir ju riktigt irriterad över att skattepengar ska behöva gå till så många dåliga system. Inte minst för dom som ska använda systemen. -
@jonor Bra podd!
-
@josefinlassi Det som jag upprörs lite över, är att offentlig sektor gång på gång, åtminstone de senaste 25-30 år sedan, inte lär sig av tidigare misstag, det är som att offentlig sektor har något IT-relaterat självskadebeteende. Någon som kommer ihåg GVD, Gemensam Vårddokumentation? En halv miljard skattekronor i sjön. NTL? En halv miljard i sjön. CAFM. PUST Siebel. Exemplen kan göra långa. Skolplattformen är som att gnida in salt, minst en miljard skattekronor i sjön. I just de här projekten är jag rätt säker på att det finns några gemensamma nämnare. Men tar vi fram dem? Har vi en checklista innan vi sparkar igång nya, stora IT-projekt? Nope. Det är som att man är oförmögen att göra den grundläggande sonderingen, har vi förutsättningar för att driva så här stora projekt? Är vi byxade? Klarar vi av att hålla skutan seglande när det dyker upp starka konsulter på andra sidan bordet?
-
@PerAnd Jag kommer absolut ihåg GVD! Det var faktiskt precis det projektet (eller alla analyser om det) som jag använde som undervisningsmaterial, och vi tittade också på PUST Siebel och några andra, men jag hittade inte lika bra dokumentation för dom. Min bakgrund är ju UX, så då tittade jag ur det perspektivet, och nu ser jag ju också mer det offentliga perspektivet. Jag har också svårt att förstå varför man inte kan se till att det finns folk som kan IT-utveckling på beställarsidan, och att man ofta redan från början har bestämt teknisk plattform, som i GVD (bra införsäljning av konsultfirmorna). En intressant grej med just GVD var att den konsultfirma som gjorde merparten av utvecklingsarbetet (till saken hör att det var en konkurrent till den konsultfirma där jag jobbade innan universitetet, så jag kollade detta lite extra) blev uppköpta av en större firma drygt 6 mån innan GVD las ner. Men dom bytte inte namn förrän typ dagen efter nedläggningen. Smidigt, då blev det svårt att koppla ihop dom med det projektet eftersom det nya namnet inte stod på några papper.