Community på Sveriges dataportal
Ortofoton som Cloud Optimized GeoTIFF (COG) från Lantmäteriet
-
Detta inlägg är raderat!
-
@Magnus-Sälgö, följande går att läsa i applikationen.
Filformat som vi stödjer:
ain, atx, cpg, dbf, dbf, doc, docx, dwg, dxf, fbn, fbx, gdb, gif, gpkg, gpx, ifc, ixs, jpeg, jpg, mdb, mxs, pdf, png, prj, prj, pxy, sbn, sbx, shp, shx, tif, tiff, txt, xls, xlsx, xmlFråga mig inte om enskilda format. Eller varför "prj" nämns två gånger. Ovanstående är exempel på filer som kan bifogas ditt förbättringsförslag. Flera av dessa är filformat för spatiala data. Så välj och vraka!
-
Detta inlägg är raderat!
-
Detta inlägg är raderat!
-
@Magnus-Sälgö, så vitt jag vet finns inga krav på struktur för den data Lantmäteriet tar in via Förbättra kartan. Inslamlingsmetod är ju alltid bra att veta eftersom det ger en indikation på kvalitet och noggrannhet. För leder och stigar kan man ju med fördel hålla sig till den strukturen Lantmäteriet har för den typen av information. Nedan finns information om Lantmäteriets struktur:
Topografi 10 Nedladdning, vektor Informationsinnehåll -
@Magnus-Sälgö, jag vet faktiskt inte. Tror inte att jag sett den informationsmängden.
-
Detta inlägg är raderat!
-
Detta inlägg är raderat!
-
Detta inlägg är raderat!
-
Detta inlägg är raderat!
-
Jag var med och lyssna på Open Street Map möte igår och där finns ett intresse för ortofoto
Dom tänkte sig en lösning med en egen server och där är utmaningen att svenska företag är dåliga på att sponsra OSM jämfört med exempelvis Microsoft.
Kanske DIGG / Lantmäteriet / Riksarkivet har resurser att hjälpa OSM Sverige?
-
@Magnus-Sälgö sa i Ortofoton som Cloud Optimized GeoTIFF (COG) från Lantmäteriet:
Jag var med och lyssna på Open Street Map möte igår och där finns ett intresse för ortofoto
Dom tänkte sig en lösning med en egen server och där är utmaningen att svenska företag är dåliga på att sponsra OSM jämfört med exempelvis Microsoft.
Kanske DIGG / Lantmäteriet / Riksarkivet har resurser att hjälpa OSM Sverige?
Som Magnus nämner hade vi i OSM verktyg som inte direkt stöder COG´s och i förlängning STAC apit för att välja dessa, (en gammal java applikation som heter JOSM) och vi hade då behövt "översätta" COGsen till aningen dummare Tiles, som typ WMTS tjänst eller liknande. Jag har uppe en fråga på verktygets TiTilers forum, github / developmentseed
titiler. STAC API catalog -> TiTiler -> WMTS ? #1161 om det skulle gå att konsumera. Gillar att Lantmäteriet anammar globala standarder som STAC och COGS, bara en tidsfråga innan verktyg får stöd för dessa bättre format, så trevligt med range req´s i COGS att man bara behöver serva en del slice av filen genom en enkel webbserver, kan nog spara på resurser in the long run. Om vi lyckas med verktyg som TiTiler, det återstår och ser så om det finns någon som kan hjälpa oss tar vi gärna emot hjälp!En annan grej som jag tycker är lite tråkigt (om någon kunde peta på LM för att fixa detta) är att i Lantmäteriets produktbeskrivning beskriver dom att man kan få tillgång till STAC APIt och COGsen med Oatuh2 (som borde vara standard) men för att kunna plocka ut token behöver man ha tillgång till deras API portal. Finns noll, 0, zero dokumentation hur man får inlogg till denna portal. Vanliga medborgare, de får osäket skicka basic auth uppgifter och ens mejladress ifrån Geotorgetsinlogget i klartex 2025. Hade varit bra om någon på DIGG kunde uppmana LM att skriva guide hur man går till väga att bli säkrare i denna frågan, guidsen som finns uppe med STAC Browser i QGIS använder bara basic auth med klartext (läskigt!)
-
@HuggeK, jag kan rekommendera guiderna som är framtagna av Lantmäteriet inom smartare samhällsbyggnadsprocess. API-portalen borde dock lyftas bättre kring HVD. Jag är för Oauth 2.0
-
@HuggeK Lantmäteriet har gjort klart och tydligt att de inte ser privatpersoner som sin målgrupp för geografiska grunddata. Deras fokus är uttalat på så kallade slutanvändare, eller i vid bemärkelse 'geodatabranschen', som har teknik och system för att infoga Lantmäteriets tjänster i sina produkter. Valen att enbart erbjuda maskinkommunikation, dessutom bakom flera väggar av behörigheter och inloggningar, utestänger effektivt medborgare, civilsamhälle och näringsliv som inte är vana geodataanvändare från både NGP och HVD. Som en av Lantmäteriets geodatasamordnare uttryckte det: "De som behöver våra geodata kan också få tag i dem".
-
@Matself, om jag tittar i statistiken över vilka användare och organisationer som laddar ner ortofoton så är det flertal aktörer utanför den traditionella geodatabranschen. Den gemensamma nämnaren skulle jag säga är aktörer som är innovativa och förändringsbenägna. Jag hoppas att Lantmäteriet på sikt kan presentera lite statistik kring användning av de nya tjänsterna för tillhandahållande av data.
-
Fick svar ifrån Geodatasupporten, och det hela svaret ifrån LM har blivit sämre, det har gått ifrån att ”det kommer komma” som var inställningen under viktiga datamängder till att ”jaha? Är du privatperson?
Finns det någon underliggande orsak att det är så tyst? Är datat för dåligt? Fanns det bra data borde fler vara upprörda... eller....
Utan att vara insatt så tycker jag att jag har sett kommentarer som
- LM datat är så dåligt att det inte kan användas... vandringsleder är dragna inte där dom går utan där det ser snyggt ut på en papperskarta vilket är för dåligt
- bristen på unika identifierare såg jag 2020 var ett no-no plus att då saknade LM en vettig helpdesk som gav dig issue nummer --> vilket gör att för jobbigt att ha dialog med dom....
Jag vet att både Kungliga biblioteket och Riksarkivet verkar bara ha accepterat att dom har dåligt data och jobbar inte aktivt med det.... det var så illa att på ett KB möte med bibliotikarier utrycktes att KB uppfattades som rädda i sin kontakt med brukarna.... (den videon har KB tagit bort)
Med hopp om att jag har fel....
-
@HuggeK, jag måste förtydliga lite. Åtkomst till api-portalen ges först när du som användare ansöker om att bli konsument av Nationella geodataplattformen. Jag vet inte varför det bara sker då. Men låt mig återkomma. Väl inne i api-portalen kan du dock nyttja värdefulla data-apierna genom Oauth2. Även som privatperson.
Här ansöker du om att bli konsument i Nationella geodataplattformen.
-
@lmdaniel Detta är jättebra nyheter att man kan som privatperson få detta. Det som jag inte tycker är okej är att när man kontaktar geodatasupporten säger dom att man inte kan få tillgång till det som privatperson. Detta är ett generalfel tycker jag. Även 0 dokumentation på hemsidan trotts att det står att du kan få Oauth2 som autentiseringslösning på produktsidorna.
Jag bifogar svaret jag fick igen då jag råkade kopiera hela mejlet och det stred mot forumets regler, ursäktar:
*"Hej,Som privatperson är det inte möjligt att få behörighet till API-portalen, utan då har du endast tillgång till basic auth.
Vid användning av basic auth går det att hantera autentiseringen på ett säkert sätt. Det finns flera sätt att göra detta, beroende på den tekniska miljön. Autentiseringen kan exempelvis hanteras via en proxy, ett backend-lager eller genom konfiguration på serversidan. Hur det löses beror på respektive behov och förutsättningar."*