Community på Sveriges dataportal
HelpdeskID och ärendenummer
-
Känns som vi borde ha ett helpdeskID på detta identifierade problem?
Björn berättar på annat ställe att NSÖD projektet nu 2 år in i projektet identifierat ett problem att folk inom Öppna Data har svårt för att jobba strukturerat på en plattform som GITHUB...
Förslag; Att DIGG som expert myndighet på Digitalisering visar hur man jobbar professionellt med spårbara helpdesk loggnummer för fel som ovan och även har en plattform där vi kan följa problemets status
Kan inte ens DiGG detta så känns det orimligt att kräva av kommuner och myndigheter skall göra Sverige bäst i världen på digitalisering....
Smekmånaden för DIGG känns över och fler och fler verkar önska mer pondus av DIGG. Denna artikel "Myndigheter som DIGG måste sluta fega ur och ta sitt ansvar" vill se lite pondus och muskler från DIGG med det nationella informationssäkerhetsarbetet.... jag önskar det samma med Öppna data
-
Hej!
@Björn-Hagström , @adilius Tack, vi har återskapat beteendet och identifierat buggen. Vi arbetar på att lösa problemet och beräknar att kunna produktionssätta en rättning i början av nästa vecka.@salgo60 Ja det är något som vi har behov av, dessvärre och som jag tidigare berättat i denna tråd gällande helpdesk id:n så är det inget som vi på Sveriges dataportal har möjlighet att införa just idag. Där behöver vi luta oss på att DIGG prioriterar införanden av systemstöd/processer/rutiner utifrån myndighetens övergripande verksamhetsbehov och resurser. Men vi hoppas att genom detta community och kategori, där vi kan ha ta emot feedback och uppdatera status, ger ett värde till er som användare!
-
@kristine_ sa i Länk till community på dataportal.se fel:
dataportal har möjlighet att införa just idag
Ok men jag förstår inte problemet det finns massa 3 klick lösningar?!?! Skapa det på GITHUB det funkar för OWID
- GITHUB guides "Mastering Issues"
KISS principen är ofta att föredra...
-
@kristine_ sa i Länk till community på dataportal.se fel:
@salgo60 Ja det är något som vi har behov av, dessvärre och som jag tidigare berättat i denna tråd gällande helpdesk id:n så är det inget som vi på Sveriges dataportal har möjlighet att införa just idag. Där behöver vi luta oss på att DIGG prioriterar införanden av systemstöd/processer/rutiner utifrån myndighetens övergripande verksamhetsbehov och resurser.
Det låter av formuleringen som "vi på Sveriges Dataportal" och DIGG är två skilda organisationer, men i rubriken på forumet ser det ut som Sveriges Dataportal förvaltas av DIGG. Hur ser förhållandet ut mellan DIGG och dataportalen? Vem skulle ta ett beslut och hur om att införa rutiner för uppföljning av ärenden på ett strukturerat sätt? Var kan man följa aktiviteter på DIGG inom detta område och vad man arbetar med överlag för närvarande?
-
Här finns ju för övrigt en ärendehantering för dataportalens webb på GitHub. Vad är det i så fall man inte har möjlighet att införa idag och behöver invänta prioritering för?
-
@salgo60 Jag skulle säga att GitHub är problematiskt att använda ur gdpr-synpunkt tyvärr:/
-
@björn-hagström DIGG verkar ju använda GitHub, men jag har sett att en del offentliga verksamheter använder GitLab också, kan det vara så att GitLab föredras/rekommenderas med tanke på juridiska aspekter? Intressanta frågor som kanske förtjänar en egen tråd.
-
@jonor Ja jag tror att DIGG började använda Github innan Schrems II. Även EU-kommissionen använder det fortfarande. Det är en sak att man ännu inte slutat göra det för den användning man redan har och en annan att börja göra det mer för fler saker. Kan absolut vara värt en egen tråd:)
-
@björn-hagström kan du vara lite mer konkret?
Att NSÖD projektet och DIGG jobbar med en tydlig ändringshantering är målet (internt kör DIGG Jira varför får vi inte dom task numren?!?!?....) att jag som användare av dataportalen.se kan snabbt enkelt förstå om dom löst buggen med sortera senaste först, status på att förbättra sökningen som lovades, att vi enkelt kan koppla samma som myndighet i Wikidata med samma företag på dataportalen
Naturvårdsverket har en portal, Jobtech har en portal... bryter dom mot lagen?
Jag gjorde lite med @Maria_Dalhage goda minne ett försök att hitta alla myndigheter på GITHUB med Jupyter Notebook se salgo60/Myndigheter-GITHUB där kanske det finns flera "problem"
Det primära här och på din fråga om Livsmedelspecifikationen "Diskutera gärna alla aspekter på denna information här i tråden. Både hur den kan och bör publiceras samt tankar och synpunkter du som användare av informationen har."
är att vi som anmäler problem, är osäkra på saker, kommer med en synpunkt ser att det finns ett moget strukturerat arbetssätt och kan följa ärendet, ser om det blir en ändring i en viss version av en spec eller icke, gärna också förstår varför det inte sker - exemplet med att kommunkoder känns galet att vi inte har en samsyn och vet om det är en teknisk skuld som skall fixas
Nu blir feedbacken ni är aggressiva.... sedan tystnad... frågeställaren gör på fel sätt... osv...
Det känns inte som ni vill jobba strukturerat och vara tydliga...
- visa upp en projektplan
- förstå vilka leverabler ni kommer att leverera och när och var dom publiceras, versionshanteras, diskuteras
- backlog med unika nummer för saker som skall göras
- issue hantering med unika nummer så man snabbt kan följa varför olika beslut tagits
- att vi enkelt kan följa varför "textsträngar" skickas runt och inte strukturerat data med semantiska kopplingar
Det jag ser är saker jag av misstag ramlar över på Linked in eller på denna portal...
Öppna data bygger på att löst kopplade domäner "jobbar ihop". För att detta skall fungera behövs att man skapar förtroende... har tydlighet hur fel hanteras, hur termer definieras och ändringshanteras. Att inte ha spårbarhet är för mig ett no no och sådana projekt kan bara sluta på ett sätt....
Jag är lite rädd att NSÖD som nu snart skall slutleverera blir som en person som jobbar inom kommunerna utryckte det att
- slutar med att pris delas "till sig själva" för bra projekt
- specen blir ytterliggare en spec på "design kyrkogården" varken myndigheter eller sndra kommuner bryr sig
- det dyker upp "bortförklaringar" inte att kompetens saknas utan att det är lagar, GDPR eller annat diffust som måste till...
Tips hoppa på bra kursen från CRISP om scrum, produktägare bl.a. Spotify verkar anlita dom mycket... där kör man
- korta tydliga sprintar
- levererar var 3:e vecka
- kommunikation kommunikation kommunikation
- dagliga standup möten där problem lyfts in
tanken är att vara agil och kunna styra skutan snabbare åt rätt håll plus att få snabbare feedback... saker jag tycker mig sakna av aktörer som har ansvar för att jobba med Öppna data utan det är en pdf rapport som dyker upp efter 2 års tänkande... min magkänsla är att få läser dessa ( se länkröta ingen ser på 6 dagar log nummer okänt - där kommenterar jag otydligheten DIGG har med dokumentnummer och version av dokument dvs. samma problem som diskuteras här.... med spårbarhet - och varför släpps inte dessa dokument sim öppna data av DIGG...)
-
Det är lätt att fokusera på det som inte ännu är på plats, men eftersom det är fredag tänker jag att vi fokuserar på det som är våra framgångar.
-
Att vi har en öppna dataportal där alla offentliga verksamheters öppna data finns samlade är en riktigt bra start som kommer att skapa en bra och tydlig överblick över vilka dataset som finns och därmed möjlighet till en hållbar digitalisering!
-
Att vi dessutom har ett forum till dataportalen där alla kan vara med och göra sig hörda är progressivt och riktigt bra! Öppna dataportalen har breddat sig till att inte bara prata öppna data utan också annat som är förutsättningsskapande såsom Öppna standarder och öppen källkod.
-
Personer som bl.a. du @salgo60 och @Björn-Hagström, @Kristine_ bjuder på era spaningar, omvärldsbevakning och aktuella händelser i forumet. Det gör att trådarna blir värdefulla att läsa.
-
Att det finns ett nytt öppna datadirektiv och särskilt värdefulla datamängder som inom 2 år kommer att bli öppna data (och därmed kostnadsfria). Lite väl sent, men bättre sent än aldrig. Det är också avsaknad av dessa data samt mycket data ute hos kommunerna som gör att vi inte kommit längre med exempelvis länkade data i stort.
Felet är inte en enskild myndighets och definitivt inte DIGG som inte ens har funnits så länge. PSI-lagstiftningen var fruktlös i 10 år (om jag raljerar). -
Det som är häftigt med detta forum är att de som deltar är de tjänstemän som är experter och har rollen som ansvariga. Svaren och dialogerna manglats genom kommunikationsavdelningar utan ärliga och transparanta.
-
Det är lika häftigt att kunskap och engagemang lönar sig. Det är inte hatten man bär utan budskapet som är det viktiga. Alla kan påverka; invånare, civilsamhället liksom tjänstemän på olika nivåer.
Avslutningsvis:
Som myndighetskollega och medborgare applåderar jag mina kollegor på DIGG som lägger ned bra mycket mer än 40 timmar i veckan på att få ihop sina uppdrag och samtidigt synas och agera i forum som detta, men också Opengov.se på Facebook och andra forum. Den struktur vi försöker bygga upp syftar till att kunna stå på egna ben utan beroenden till eldsjälar, men just nu i detta läge är jag glad för att ni finns! -
-
@maria_dalhage Håller med dig Maria. Mycket bra som sker också.
-
@salgo60 Så vitt jag känner till har inte DIGG en jira men det får du fråga dem om. Deras leverantör av webbutveckling för dataportalen har en jira som används under projekttiden men den erbjuder dem till kunden under projekttiden.
-
-
Jag får intrycket att alla refererar till DIGG som någon tredje part man väntar på. Hur ser organisationen ut, finns det någon talesperson eller ansvarig för verksamheten?
-
@jonor @salgo60
Hej,
Vi tar till oss av era kommentarer som förbättringsförslag.Det stämmer att Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) ansvarar för Sveriges dataportal. För mer information om DIGG vänligen besök digg.se under ”Om oss” . Där kan du läsa mer om hur myndigheten styrs, vår organisation och olika uppdrag. Där kan du även få information om kontaktuppgifter.
Eftersom tråden handlar om en bugg i toppmenyn, grenar jag den fördjupade diskussionen till en eget ämne ”HelpdeskID och ärendenummer”.
-
@kristine_ lägg gärna till
- unika dokumentnummer
- DIGGS publicerade dokument som öppna data
-
@salgo60 sa i HelpdeskID och ärendenummer:
design kyrkogården
Här kunde jag inte låta bli att googla lite. Vi hade faktiskt inte ett objekt på WD för detta koncept, men "design graveyard" verkar finnas tex här https://www.justinmind.com/blog/10-90s-websites-designs-you-wont-believe-existed/
Jag hittade även en vetenskaplig artikel som använder "graveyard data" som beskrivs som "discarded".
Så jag skapade https://www.wikidata.org/wiki/Q108616705 och länkade den