Community på Sveriges dataportal
Proffessionsnätverk för Öppna och delade data - initiativ av SKR
-
Japp, du läste rätt!
SKR startar upp ett nätverk för Öppna data för de som jobbar kommunalt/regionalt.
Detta är något som har efterfrågats och saknats inom det kommunala. Förhoppningsvis är detta första steget till att öppna data inte enbart koordineras genom projekt som sen tar slut. Är det nu det vänder?
https://skr.se/skr/naringslivarbetedigitalisering/digitalisering/datadrivenutveckling/oppnadatastod/oppnadataprofessionsnatverk.80015.html -
Men är det inte detta som Dataverkstaden redan gör? Och vad gör DIGG? Och vad är det som triggat att detta nätverket nu uppstår. Och varför kostar det 900 kr?
många frågor
-
@Jonas-Nordqvist Jag kan inte svara på frågorna från SKR's perspektiv. Men erbjuder mitt perspektiv (spekulationer).
Dataverkstaden är ett projekt, alla kommuner får inte stöttning via det och dessutom tar projekt slut (SKR består...förhoppningsvis).
DIGG har inte uppdraget, SKR har inte heller känt att de haft uppdraget. Vi var några stycken som gjorde ett debattinlägg om just detta - att SKR behöver ta på sig ledartröjan när det gäller öppna data. Efter det hörde de av sig till oss som gjort inlägget och sa att de inte kände att de hade det uppdraget från sina medlemmar (kommuner och regioner). Sen har de anställt en samordnare. Det har även inkommit en motion till stämman där de ombeds att ta på sig uppdraget att samordna öppna data och stötta kommuner/regioner kring detta. Så nu kanske de känner att Vi har fått det uppdraget
Varför det kostar 900 kr, vet inte, men kan ju vara för att de ska kunna ta in externa föreläsare t.ex. -
@Maria-Söderlind Jag tycker detta låter mycket positivt! Bra jobbat, alla som medverkat till att detta kommit till stånd!