Community på Sveriges dataportal
Europaparlamentet ratar förslaget på nytt dataavtal för USA/EU
-
Läs mer i den här artikeln:
https://www.voister.se/artikel/2023/02/europaparlamentet-ratar-forslaget-pa-nytt-dataavtal-for-usaeu/ -
@Nina_Berlin Bra info, men det var väl egentligen ganska få som trodde det skulle leda till någon förändring. Jag anser att vi (inom EU) borde fokusera på att komma framåt på den inslagna vägen, snarare än att försöka få till ett avtal.
Så länge som amerikansk lagstiftning ser ut som den gör så har jag svårt att se hur ett (fungerande) avtal skulle kunna bli verklighet utan att SchremsIII inträffar.
-
@joho68 Jag är mest nöjd över att Schrems III inte ser ut att inträffa. Jag återhämtar mig fortfarande efter Schrems II och vill gärna fokusera på något annat.
Jag har intrycket att det mest är USA som är intresserade av att få till ett avtal och att EU inte arbetar lika hårt på det spåret. Men jag har ingen inside info, det är bara min gissning. -
@Nina_Berlin Jag tror att Schrems III bara är en tidsfråga. Det skulle inte skada om EU-myndigheter, EU-länder och EU-företag slutade förlita sig på amerikanska molntjänster för de tjänster och infrastruktur som används dagligen.
Det finns ingen (teknisk) anledning till varför vi inte skulle kunna ha ett vettigt "EU-moln".
Just my two cents.