Community på Sveriges dataportal
Lista över programvara som används inom offentlig sektor
-
Jag är intresserad av att skapa en öppen lista (likt offentligkod.se) men för programvara som används inom offentlig sektor generellt (dvs. både öppen och proprietär). Ett syfte är att visualiera beroenden och hjälpa offentliga aktörer hitta varandra, och därigenom främja samverkan och dialog inför nya eller pågående upphandlingar.
En första fråga - finns något motsvarande? Jag har ej tillgång till deladigitalt exempelvis
En andra - vilket vore det bästa sättet att kategorisera en sådan lista? I Danmark finns ex. KL Emnesystematik (KLE) [1] som är en taxonomi över kommunala förvaltningars ansvars- och verksamhetsområden. Finns någon motsvarande eller alternativ taxonomi man kan utgå från?Finns många fler frågor men börjar där
-
@johanlinaker intressant skulle vara också om det kunde finnas med i listan information om hur mycket programvaran kostar för offentlig sektor i form av licenskostnader man betalar och/eller utvecklingskostnader.
-
@johanlinaker @elias Jag tror den här typen av information kan vara lite svår att få loss, eller lite känslig. Ofta använder avdelningarna på huvudkontoret (HR, Juridik, Ekonomi, Staben etc) proprietär programvara, som ekonomisystem, arkiveringssystem, system för upphandling och uppföljning av olika slag osv. Därför brukar de ha ägarskapet för dem. Det är också ofta dessa avdelningar som är minst involverade i förändringen från stängt till öppet by default.
Jag tror det kan bli lite trögt att komma vidare på det här spåret och att det finns andra saker som har större effekt och kräver mindre förankring och förändring. Men vad vet jag.
-
@johanlinaker sa i Lista över programvara som används inom offentlig sektor:
En andra - vilket vore det bästa sättet att kategorisera en sådan lista? I Danmark finns ex. KL Emnesystematik (KLE) [1] som är en taxonomi över kommunala förvaltningars ansvars- och verksamhetsområden. Finns någon motsvarande eller alternativ taxonomi man kan utgå från?
Jag kan tänka mig flera olika lösningar här. En är väl kanske att översätta och använda KLE. En annan att titta på Eurovoc, som ju skulle kunna skala till hela EU. En tredje är att använda FN:s Classification of Function of Government (COFOG). Den sista är ganska grovt uppdelad vilket ju gör det enklare att placera in saker i ett fack, men kanske också ger lite låg upplösning och användbarhet.
-
@elias sa i Lista över programvara som används inom offentlig sektor:
@johanlinaker intressant skulle vara också om det kunde finnas med i listan information om hur mycket programvaran kostar för offentlig sektor i form av licenskostnader man betalar och/eller utvecklingskostnader.
Ja, det vore oerhört intressant att få en uppskattning av och kunna jämföra hur mycket resurser som läggs på proprietär respektive öppen programvara.
@Nina_Berlin sa i Lista över programvara som används inom offentlig sektor:
@johanlinaker @elias Jag tror den här typen av information kan vara lite svår att få loss, eller lite känslig.
Är kostnaden för programvarulicenser bekostade med offentliga medel regelmässigt sekretessbelagd, eller har man rätt att ta del av sådan information?
Jag tror det kan bli lite trögt att komma vidare på det här spåret och att det finns andra saker som har större effekt och kräver mindre förankring och förändring. Men vad vet jag.
På något vis behöver resurser styras och budgeteras för utbildning inom, förvaltning och utveckling av öppen programvara, och det vore intressant att få en kvantitativ bild av hur det landskapet ser ut i nuläget.
-
@Ainali Bästa vore ju helt klart något som skalar horisontellt mellan länder, och vertikalt mellan abstraktionsnivåer (kommunalt -> ... -> EU -> ...).
Vet ej om KLE är något egenutvecklat eller om det kopplar till någon annan taxonomi, får kolla upp.
Gällande Eurovoc hittar jag inte relevant kategorisering
Gällande COFOG tror jag som du säger att det finns risk för att det blir för stora fack (efter en första överblick).
-
@johanlinaker sa i Lista över programvara som används inom offentlig sektor:
Gällande Eurovoc hittar jag inte relevant kategorisering
Jag var otydlig. Jag menade egentligen att man kan skapa en katalog med dynamisk kategorisering men där enbart termer ur Eurovoc är giltiga. Det gör det väldigt flexibelt, men ändå på ett sätt standardiserat och kompatibelt med allt möjligt (de flesta termer i Eurovoc är till exempel redan mappade mot Wikidata).