Community på Sveriges dataportal
Hur du får tillgång till öppna luftkvalitetsdata
-
@mistral Det stämmer - dataverkstaden finns för att det inte finns någon annan organisation, som ex. SKR, som tar ansvar för att samordna och driva denna fråga. Vi är dock övertygade om att vi kommer att lösa det inom projektets ram.
Dataverkstaden är framtagen i regeringens samverkansprogram av arbetsgruppen Data för innovationskraft, bland annat med input från Regeringskansliet om uppdrag och vilka förmågor som ska finnas samt vårt syfte och mål.
Dataverkstadens organisation består av en blandning av kommunal, regionala och statliga experter + konsulter, som leder och genomför mycket av det operativa arbetet.
Som jag skrev tidigare så arbetar vi med de första 12 datamängderna i SVD och det skulle ju vara konstigt att vi inte tar fram en enkel guide på vår hemsida när vi ändå utreder olika datamängder. Det är ju gjort i ett nafs och kräver inte många timmar. Eller hur tänker du, ska vi strunta i detta?
Det stora jobbet ligger ju att ändra beteenden och inte minst se till så att nationella lösningar etableras - och det håller vi såklart på med parallellt. Det borde ju du veta som arbetar som konsult veta..?
(det är ju intressant att du nu skriver att du är konsult men tidigare skrivit att du agerar som privatperson i detta forum...)För egen del har jag arbetat med denna fråga som kommunalt anställd 7-8 år och försökt driva detta på nationell nivå under 3 år under dåvarande SKL:s regi - då var inte Sverige moget.
Alla resurser som ingår i dataverkstaden (arbetsgrupp, styrgrupp, referensforum och andra samarbetsforum och projekt) brinner för detta. Att du fastnar på vem som betalar ut vår lön är ju både patetiskt och tragiskt i detta sammanhang.
Jag har ställt några frågor till dig i detta forum och hittills har du inte svarat på en enda - så återigen upprepar jag tidigare fråga;
- Är du här för att vara syrlig och dryg eller att bidra på något sätt?
Om svaret är det senare så föreslår jag att du börjar bidra. I det andra fallet föreslår jag att du helt enkelt låter bli att skriva något överhuvudtaget.
-
@FredrikEriksson sa i Hur du får tillgång till öppna luftkvalitetsdata:
@mistral Det stämmer - dataverkstaden finns för att det inte finns någon annan organisation, som ex. SKR, som tar ansvar för att samordna och driva denna fråga.
Vad är bakgrunden till att SKR inte levererar på just detta område? Finns det några bra studier i hur SKRs roll i digitaliseringen sett ut historiskt?
Om jag förstått rätt så är det kaos och kris och mycket sårbart när det gäller IT i vården just nu och man kan inte enkelt anmäla fel till en öppen backlog på tex 1177.se eller deras app som används av miljoner av invånarna för att söka vård.
Dataverkstaden är framtagen i regeringens samverkansprogram av arbetsgruppen Data för innovationskraft, bland annat med input från Regeringskansliet om uppdrag och vilka förmågor som ska finnas samt vårt syfte och mål.
Finns det nån källa på det här? Om inte skulle du kunna begära ut relevant handling via handlingar.se och länka här?
-
@Dennis_Priskorn SKR har förmedlat att de inte har ett uppdrag från sina medlemmar (kommuner och regioner) att samordna arbetet med öppna och delade data.
-
@FredrikEriksson Här kan vi ju också tillägga att vi var några som skrev en debattartikel där vi pekar på att SKR måste ta det samordnande ansvaret. Helt enkelt för att projekt tar slut och SKR består Vi är några som jobbar på att hitta politiker inom våra kommuner som är villiga att lägga in en motion till SKR där man kravställer att de ska ta på sig detta. Vi hade även före sommaren ett möte med SKR och jag uppfattade det som att de inte är negativt inställda till det hela, de saknar bara uppdraget. Så det är upp till oss att se till att de får det uppdraget. Jag tror, och hoppas, att de flesta kommunerna helst ser att det är SKR som driver jobbet med Öppna data och samordnar. Eftersom det är många kommuner som står utanför projekten så blir det lätt hänt att de kan känna sig "överkörda"/"varför fick inte vi vara med och komma med synpunkter"/etc och då är det bättre att SKR är den drivande parten och att alla som vill kan vara med (att det inte sitter i pengar som måste till för att delta)
Med det sagt, så är det bra att det finns projekt som driver detta innan SKR tar på sig rollen. Annars skulle vi stå helt still, eller inte ha någon samordning alls. -
@Maria-Söderlind Klokt skrivet o bra att du lyfter fram att ansvariga tjänstepensioner på SKR inte är negativt inställda till att ta ett större samordningsansvar, utan det snarare beror på att de saknar ett formellt uppdrag från sina medlemmar