Community på Sveriges dataportal
Finns det en sammanställning eller fil över myndigheternas publicering av öppna data?
-
Jag håller på att skriva en rapport och där finns ett behov att kartlägga läget över hur många av de statliga myndigheterna (344 myndigheter finns) har publicerat på dataportalen. Mitt önskemål är en lista över samtliga statliga myndigheter som har publicerat en datamängd och hur många datamängder de har publicerat. Jag hittar bara det diagram som finns på dataportalens hemsida, har jag missat att detta finns någonstans?
Helst en CSV fil om det finns eller kan skapas.
/Richard
-
@rcoswe informationen finns ju enkelt i dataportalens sök läsbar för mig som människa, även med hur många datamängder respektive myndighet publicerat.
Hur man exporterar data från söket eller om det finns en specifik datamängd för Dataportalen låter jag antingen dig testa runt eller om någon annan mer kunnig har koll.
-
@rcoswe Hej tror det närmast som är maskinläsbart är den av DIGG publicerade datamängden Status på sveriges dataportal. Dock så är det register som ligger bakom dataportal.se inte organisationerna med kategorier så som du frågar, dvs statlig myndighet, kommunal myndighet, museum, etc det blir för dig att tvätta.
Finns inte svaret i ovan så är ytterligare alt av manuell karaktär är att gå till https://admin.dataportal.se/status/public där ser du vem som har en skördad datakatlog resp en förteckning på sin egen webb på /psidata
men även här får du själv undersöka vem som är statlig myndighet resp kommunal.I dagsläget är det nog fler kommuner som delar data.
/Eric -
@tove
Hej Tove,Det blev inte så lätt Riksantikvarieämbetet lägger ett antal muséer mfl som Nationella myndigheter.
Här kan du kolla mitt resultat ifall någon är intresserad eller anser att min bearbetning verkar fel.
https://airtable.com/shrcfMZ1wVyc8Cl0C
/Richard
-
Tack för ditt svar, jag såg det efter jag gjorde en hel del klipp och klister samt bortrensning av ett antal muséer som Riksantikvarieämbetet har lagt upp.
Detta känns inte särskilt användarvänligt. Det verkar finnas utrymme för förbättringar.
Nu måste skriva klart min rapport.
Tack igen.
/Richard
-
@rcoswe intressant, jag tittar till Statskontoret, men det är sant att de myndigheter som ligger under Riksdagen ibland inte redovisas då exempelvis Riksrevisionen.
Och nu när jag tittar ser jag att Statskontoret har ingen data i dataportalen utan nedladdning men hänvisar samtidigt till SCB så kanske de tillhandahåller deras data.
@rcoswe sa i Finns det en sammanställning eller fil över myndigheternas publicering av öppna data?:
ett antal muséer
Jag uppfattar det som att Statens historiska museer är en myndighet som har flera museum under sig. Liksom att utlandsmyndighetera ofta räknas ingå/vara en del av Regeringskansliet.
Om du ska göra en egen bedömning skulle jag se på de källor som Skatteverket anger i sin vägledning som utgår ifrån RF och TF
Avseende myndigheter som sådana har jag bara hittat denna datamängd men den särskiljer inte på myndighet utan man måste manuellt filtrera utifrån taggar som vilket departement det tillhör och om det är domstol osv.
@rcoswe sa i Finns det en sammanställning eller fil över myndigheternas publicering av öppna data?:
Nu måste skriva klart min rapport.
Lycka till!