Community på Sveriges dataportal
Tyck till om sidan-funktionalitet
-
Hej
Jag undrar vad ni tycker om funktionen "tyck till om sidan"?
Jag skulle vilja att DIGG rekommenderar alla offentliga myndigheter att ha sådana formulär som gör det ENKELT för användarna att kontakt myndigheten och påpeka brister.
Jag vill även att alla sådana formulär ska spotta ut unika helpdesknummer till en öppen backlog så alla kan se vad alla andra tyckt till om och att den informationen arkiveras på betryggande sätt. Jag skulle även vilja att det går att abonnera på och delta i dessa konversationer likt issues på github.
Vad säger ni? DIGG?
-
@Dennis_Priskorn sa i Tyck till om sidan-funktionalitet:
funktionen "tyck till om sidan"
Jag skulle vilja gå ett steg längre och säga att "Felanmäl sidan" är ett minimum. Men vissa förändringar som "Tyck till om sidan" och hur de utformar formuläret skulle kunna minska deras arbete med kravhanteringen och exempelvis tillgänglighet.
Jag skulle önska att man har både "Tyck till om sidan design och funktion" (till produktägare/utvecklingsteam) samt "Tyck till om innehåll" (Webbredaktörer) sen komemr ju vissa hamna fel men då kan de länka om eller skicka mellan.
Men "Tyck till om innehåll" ska ha liknande funktion som vi har med citering här. Det ska va enkelt att hänvisa till och anmäla brutna länkar, bilder som saknar alternativ text eller information som är utdaterad/felaktig. Detta för att förhindra dessinformation.
Detta kommer ju till viss del för vissa aktörer i Digital Service Act, men jag har inte satt mig in i om exakt vilka som omfattas. Har skrivit om DSA här på LinkedIn.