Community på Sveriges dataportal
Intressant poddavsnitt om digital offentlighet mm
-
Rekommenderar det här poddavsnittet:
Så har techjättarna lagt beslag på våra privatliv
Journalisten, författaren och föreläsaren Andreas Ekström har skrivit boken "Bekvämlighetens tyranni". Boken berättar och resonerar kring hur vi på grund av lättja och bekvämlighet tappat kontrollen överdet som är vårt. Vår identitet, vår tid, våra pengar, vår kunskap, våra relationer, våra samtal och internet som sådant. Vi synar och diskuterar vad Andreas menar med sin bok och vad som måste göras för att vi ska återta kontrollen. Och det blir sannerligen inte lätt!
https://www.nyteknik.se/podcast/sa-har-techjattarna-lagt-beslag-pa-vara-privatliv-7038266
mp3-länk till samma avsnitt: https://sphinx.acast.com/p/acast/s/nyteknik/e/6333158c785acf0014fbeda1/media.mp3
Bland annat diskuteras det problematiska i att Google helt gratis får privilegiet att uppfostra många tusentals svenska barn enligt Googles intressen genom att Googles plattform används i undervisningen. Det anses praktiskt och billigt, men vad är priset, att vi säljer ut våra barn till Google på det här sättet? Vad hände med våra värderingar, med demokratin?
Även andra intressanta frågor kring digital offentlighet och vilket samhälle vi vill ha i framtiden.
-
@elias sa i Intressant poddavsnitt om digital offentlighet mm:
Bland annat diskuteras det problematiska i att Google helt gratis får privilegiet att uppfostra många tusentals svenska barn enligt Googles intressen genom att Googles plattform används i undervisningen
Jag jobbade på ett svenskt fritextsökningsbolag Paralog 1990-1993 och vi hade exempelvis Riksdagen som kund och det var eviga diskussioner hur sökresultatet rankas... med Google saknas den dialogen, jag ser hur galet Youtube agerar och tar bort mina föreläsningar om släktforskning. DNA och länkade data för att deras algoritmer tror jag tolkar DNA forskning som racism....
Gissar att hela statsförvaltningen letar information via Google? Eller finns det dokumenthantering mellan alla myndigheterna kommunerna?
Bara en sådan sak som att ha persistenta identifierare för det man producerar tycker jag saknas se fundering med NOSADs workshops
-