Community på Sveriges dataportal
Feedback på communityt angående användare
-
Vore bra om ni kunde se till så att detta forum starkare uppmanar till att användarna som tillhör myndighetssverige(åtminstone) tydligare i sina användarprofiler skriver vad de tillhör för myndighet och roll så att det går att bättre förstå vem som är avsändaren för inläggen. Vissa gör det utmärkt genom att i användarnamnet ha förnamn, initial och myndighetsförkortning. Men i profilen vore det ännu bättre!
Kanske genom att införa begränsning såsom max 5 startade trådar eller 5 svar innan profilen är ifylld eller något annat smart
-
@Stefan-Wallin Tack Stefan för din synpunkt och ditt förslag! Vi kikar på detta
-
@Stefan-Wallin Jag tror det är bra generellt att vara öppen i sin profil med sina engagemang och vem som en får sina pengar ifrån.
Varför tycker jag så? Jo därför att det finns problem med lobbyism, korruption och jäv i Sverige från privat och civil sektor samt utländska aktörer. Detta är kopplat till att vi inte har öppna data för lobbyregister och andra relevanta datamängder som t.ex. vart svenska partier får sina donationer ifrån. TV4-programmet Kalla Fakta uppmärksammade ett exempel detta senast igår och från det jag läst tidigare så är det exemplet bara är toppen av ett isberg.
Jag uppmuntrar fler att vara tydliga och öppna i sin profil med vem de representerar och vad de tjänar sina pengar på - och gärna vart de är ideellt engagerade också, med undantag för om liv och hälsa kan riskeras, t.ex. kvinnojourer. Någonstans är majoriteten av oss medborgare och skattebetalare och jag hoppas att alla vill allmänhetens och samhällets bästa, bortom ens egna motiv och engagemang. Jag gillar ditt förslag @Stefan-Wallin med att tjänstepersoner också kan vara tydligare med vart de jobbar.
-
@mattias sa i Feedback på communityt angående användare:
TV4-programmet Kalla Fakta uppmärksammade ett exempel detta senast igår och från det jag läst tidigare så är det exemplet bara är toppen av ett isberg.
Det gäller visst 5 av 8 partier enligt granskningen på TV4.
-
@mattias sa i Feedback på communityt angående användare:
Jag gillar ditt förslag @Stefan-Wallin med att tjänstepersoner också kan vara tydligare med vart de jobbar.
Det kan även finnas viktiga aspekter med att även tjänstepersoner bör vara öppna med andra engagemang och särintressen. Detta med tanke på olika beslut som kan påverka myndighetsutövningen och politiken. I Sverige är opartiskhet för nämnder kring viltvård ett exempel där sammansättning, balans av intressen och personliga kopplingar är extremt viktig. SVT Play har dokumentärserien Den Stora Rovdjusfejden på ämnet kring en av Sveriges största konfliktfrågor som kopplar an till detta.