Community på Sveriges dataportal
Skolmat och matsvinn
-
@maria-söderlind Jag tycker också det vore bra om man kan ställa frågor öppet. Då kan alla läsa svaren på dem och den som ansvarar för datamängden kanske bara behöver svara en gång på samma fråga. Det kan också bli en bra dialog med följdfrågor och inspel från andra som också är intresserade av datamängden.
-
@Nina_ håller med och frågor/svar skall vara spårbara, datat skall ha versionshantering och det skall enkelt finnas möjlighet via ett API att hämta senaste ändringar se min lista
Umeås data set "Konsten Umeå kommun" hade jag problem med 2020 nov se T268797 att själva datat var textsträngar med troliga felstavningar... dvs. skall data kunna användas är det inte en fråga om att ha 10 eller 100 kategorier på datasettet utan själva datat måste kunna kopplas ihop det är den insikten/mognaden vi måste alla ha för att saker skall börja hända, idag ser jag bara massa silos... - semantisk interoperabilitet
Exempel troliga fel i Umeås dataset på konstnärernas namn som fortfarande verkar finnas... där det borde finnas "samma som"
-
@Magnus-Sälgö Håller med dig och ber om ursäkt för att felet fortfarande finns i Umeås dataset. Jag kan ändra, men eftersom jag inte är informationsägaren så är det inte upp till mig att korrigera stavningen. Sen har jag svårt att tro att vi någonsin kommer att komma till ett läge där man inom en kommun lägger resurser på att synka mot wikidata, kan man motivera det inom kommunen?
Jag ska lyfta frågan med felstavningen igen så ser vi om den korrigeras denna gång. -
@Magnus-Sälgö Ser inte riktigt kopplingen till min ursprungliga fråga. Kan du ta denna fråga separat?
-
@magnus-sälgö Jag har också svårt att följa ditt resonemang utifrån den fråga @Jonas-Nordqvist ställde.
Om jag förstår rätt så har du hittat ett stavfel i ett namn på en konstnär i ett av Umeås dataset. Det var inte Jonas fråga, men Maria från Umeå tog emot synpunkten.
Sedan ser du en del förbättringar man skulle kunna göra i skolmåltidsspecen. Det är feedback som du gärna får förmedla till dem som tagit fram den. Du får gärna använda forumet för att starta en tråd om det.
Sedan ställer du frågan om inte hela dataportalen är feltänkt och säger att 5-10 kategorier till inte är lösningen på det. Jag tror inte hela dataportalen är feltänkt, men om den är det håller jag med om att 5-10 kategorier inte löser problemet.
Vi talade om förenklingar när vi sågs senast. Det är vi överens om att vi behöver, på många sätt.
Skulle du kunna förenkla och förtydliga dina svar så @Jonas-Nordqvist och jag kan följa med i ditt resonemang?
Om inte så är ditt svar off topic i den här tråden och då behöver jag flytta det, för @Jonas-Nordqvist har tagit upp en viktig fråga som vi behöver diskutera i forumet. Jag vill inte att vi glider iväg från det ämnet. -
@Magnus-Sälgö Måltidsinformationsspecen rekommenderar ett tema och vissa nyckelord. Mer än så kan man inte göra för att få till det jag syftar till i min ursprungsfråga i dagsläget. Åtminstone vad det gäller just denna specifikation. Här har alltså de som skapat specifikationen tagit sitt fulla ansvar och gjort det bra.
Sen att alla inte följer specifikationen eller på annat sätt gör lite misstag är ju tråkigt. Du får kika på vems ansvar det kan vara. Vems ansvar är det att du inte kör i 90km/h på en 70-väg?
/Jonas
-
@Jonas-Nordqvist det känns som vi pratar förbi varandra när det gäller grundproblemet
alla verkar så fokuserade på att saker skall klassificeras per kommun
- i detta fall länk Notebook
- har vi ett API
- har 21 län representerade
- har 281 kommuner
- har 5504 olika skolor
- har 281 kommuner
- har 21 län representerade
- har vi ett API
man borde kunna hitta detta API genom att dataportalen söka på skola , kommun, etc.... det här är inte datadrivet mer kaos det borde kunna gå att säga ge mig alla öppna dataset om skolor i kommun x matdata, alla dataset med koppling 10 km från där jag bor... osv...
Laddas Öppna datat upp intelligent så har du helt andra möjligheter
- i Wikidata har vi hämtat svenska skolor från Skolenhetsregistret se "Skolinformation på Wikidata
--> karta hos datastory som bygger vidare på detta data där man lagt till mer information som föräldrarnas utbildningsnivå....
Min tes
- är att dataportalen blir en slask där ung. 10 kommuner laddat upp datat
- borde inte man kunna söka ut öppna data om en skola från skolregistret det är dit Livsmedelverket verkar jobba mot med sin skolmatsvision
- nu är den skolmats data jag tittat på en SILO med egna id:n och inte samma som Skolverkets/SCB register
- borde man inte kunna navigera efter öppna data i dataportalen via en karta.... jmf leta öppna data portaler baserat på det som finns i Wikidata visualiserat på en karta
- borde inte en skola identifieras som samma som även i skoldata som i dataportalen (se min issue 14) så att vi kan placera ut dom på en karta
Nedan öppna data portaler som Wikidata vet om... vän av ordning kan fundera på om vi inte ens kan ha koll på skolmat i svenska skolor hur skall vi kunna koppla ihop hela världens skolors data
- i detta fall länk Notebook
-
En före detta användarereplied to En före detta användare on Senaste redigerad av En före detta användare
Annat exempel se video där dataportalen inte gör det enklare att navigera och några nyckelord inte löser problemet.... se hur Matsvinn är en del i Livsmedelsverkets skolmatsvision
- Måltidsdata är ett API som några kommuner lagt upp se ovan
- Matsvinn har Södertälje lagt upp har metadata 75_1592
Kollar vi på Södertäljes dataset i portalen
- massa nyckelord
- Skolmat/ High school / Södertälje / Mat / Matsvinn / Svinn / Elementary school / Food / Food waste / Waste
Det som saknas både för måltidsdata och matsvinn är kopplingen till en persistent identifierare för vilken skola man pratar om som finns på https://api.scb.se/UF0109/v2/skolenhetsregister/sv/skolenhet/62288230 --> är Lina skola se videon se hur man hos datastory kan navigera till den skolan och hitta mer info så måste dataportalen fungera
- att vi lämnar nyckelord och jobbar med Things
Min take:
- skapa data med "samma som"
- i fallet skolor skolenhetsregistret
- i fallet badvatten EEAs EuropeanBathingWater
- jag har pratat massa med svenska Havsmyndigheten och dom vill ha alla badplatser som kommunerna vill rapportera in.... EEAs tar "bara" emot EU-bad
- ......
- Gör det enkelt att navigera dataportalens dataset... att Skolmaten som man jobbat med sedan 2015 blir att 10 kommuner laddar upp en post 2022 är inte bra och funkar inte med dom Livsmedelsvisioner som finns
- Lär folk vilka samma som man skall använda och vilka samma som man skall ha
- Lär folk att jobba med publika backlogs och städa sitt data jmf min dialog med EEA och min med havsmyndigheten där den första tog 1 timme med perfekt svar och den sista tog 3 veckor och inget svar
Exempel på hur EEA beskriver sin term dd.eionet.europa.eu/dataelements/99263 med tydlighet vem man skall prata med Fernanda Néry, hon svarar på 60 minuter med perfekt svar,
Termen beskrivs hur "den föds" "Methodology for obtaining data" pekar även på den rättsliga grunden "bathing water identifiers must be reported under "Bathing Water Directive - Identification of Bathing Waters - 2019" ( https://rod.eionet.europa.eu/obligations/788 )"
Idag är det så illa att jag uppfattar att dataportalen ses utan värde... det läser jag in i denna kommentar och att det är bättre med GITHUB
-
@Magnus-Sälgö Du har säkert poänger i det du skriver, men det har absolut inget med mitt ämne att göra. Starta en ny tråd eller håll dig till ämnet, snälla.
Jag pratar om den ordning av kategorier (teman) och "nyckelordsrekommendationer" som finns idag och hur det är tänkt att fungera idag.
Du pratar om hur det borde fungera i framtiden. Och vilka förbättringar som borde till och vilka fel som finns. Det är en annan diskussion.
Så ja, vi pratar förbi varandra. Men det här var min tråd som jag startade och den är nu nerklottrad med en massa långa inlägg från dig som jag inte begriper mig på eller som jag anser har med ämnet att göra. Så nu får jag väl starta en ny tråd som ställer min fråga lite mer koncist, så risken för missförstånd reduceras.
-
-
@magnus-sälgö @Jonas-Nordqvist @Kristine_ Tack Kristine för att du trådade ut Båda diskussionerna är viktiga, nu kan vi föra dem var för sig. Tack @Magnus-Sälgö för bra input till den här nya tråden.
-
@Nina_ Grundproblemet jag ser är att
- vi laddar upp SILOS
- dataportalen skapar mer röra med ett API som dyker upp med nya ID:n för varje kommun som laddar upp exempelvis skolmat
Lösningen att flera dataset som pekar på samma data är att identifiera data med DOI se GITHUB och även EU projektet Freya pekar i den riktningen
OT cc: @Kristine_ ditt GITHUB inlägg om friare kategorier
-
Re: DOI som unikt identifierare för ett dataset oberoende av plats dvs. det Google kallar "Fostering an Open Data Ecosystem"
En trolig fel design är på data.europa.eu
- 233_9780 hamnar i data.europa.eu som "School meals in the City of Lund" där det finns en funktion Cite som jag tycker felaktigt skapar en länk till Europa portalen det borde istället skickas med en identifierare av modell DOI i metadatat till portalen och den skall användas....
- denna funktion ger det jag tycker är felaktigt
- Lunds kommun, ‘School meals in the City of Lund’, accessed 2022-06-15, http://data.europa.eu/88u/dataset/https-katalog-lund-se-store-1-resource-9
från Google AI "Building Google Dataset Search and Fostering an Open Data Ecosystem"